fredag 20. desember 2013

ET MORSOMT MØTE



























I år studerer jeg Oppmerksomt nærvær ved Høgskolen i Gjøvik, blant annet sammen med denne søte jenta
her - Viviann Alexandra! Vi er begge interessert i kunst og håndverk, og gledet oss begge til å møte disse kara, veldig tøft!
Det ble et morsomt møte. De bor rett ved siden av Tonsåsen, og kom nærmest med lysbildeapparatet under armen i tillegg til noen kasser med bøker. De viste bilder fra ulike reisemål, fra hagen sin og fra ulike kunst og strikkepsosjekt, utrolig gøy å se.
De ble til middag sammen med oss, og jeg fikk snakket med dem om Setesdalskofta og Telemarkskofta. Arne mente at Setelsdalskofta faktisk kom til Telemark først, fra Nederland, og så videre til Setesdal. Telemarkinene ble kalt Austmennene, derfor navnet austmannakofte/austmannaklær. Dette forklarer noe av grunnen til at Setesdalkofta er så populær også i Vest-Telemark, kanskje? Men jeg lurer fortsatt på hvorfor det da er en ganske annen kofte som heter Telemakskofte, jeg vet også noe om at bordene på denne har bakgrunn fra Telemark. Da vår Simon var konfirmant, valgte jeg å strikke Telemarkskofta. Den er jo fin den også, men kanskje det blir en Setesdalskofte til Mikkel, vi får se! Dette morsomt å forske i:-) Noen av dere der ute som vet noe mer??

1 kommentar:

  1. Ja, dette var et kjempekoselig og inspirerende møte. For noen herlige, håndtverksbærere (Arne & Carlos), som virkelig evner å blåse nytt liv i gamle tradisjoner!!

    SvarSlett