tirsdag 10. april 2012

Bivokslys

Dette er skikkelig tålmodighetsarbeid, men veldig koselig! Det blir en god lukt i hele huset av stearin og bivoks... Jeg bruker en oppskrift fra boka "Lysår" av Trine Gotaas: 300g parafinvoks, 150g stearin og 30g bivoks. Dette smeltes i vannbad. Det er en liten oppskrift, så nå som jeg har ordnet et større kar å smelte voksen i, kan denne oppskriften mangedobles... Planen er å støpe lys til konfirmasjonen her i huset, moro!


Her har jeg festet veketrådene på blomsterpinner og er klar for å dyppe...

Sakte, men sikkert vokser lysa fram...


Klare for å tennes... Nydelig farge, lukt og fint å tenke på at de er laga i heimen!


3 kommentarer:

  1. Hei hei!

    Så gøy - nå har jeg sett igjennom hele bloggen din og vil legge den inn i listen over blogger jeg liker på Livs Lyst. For jeg vil gjerne komme inn og se mer av hva du driver med og mer av huset og tunet.

    Så gøy at du skrev på Livs Lyst og at du bor i Fyresdal. Er du derfra eller? Min familie på morssiden er derfra. Fra Fjellgardane og Bestefar og Bestemor drev det gamle handelslaget på Veum i sin tid. Nå er jo det borte da. Thomas - min mann, har også sin familie fra Fyresdal. Fra Birtedalen.

    Du lurte på hvordan jeg laget den bilde-montasjen. (Den "gule".) Jeg vet ikke om du har akkurat samme mal som meg, men jeg tror det skal funke uansett.

    1) Gå til NYTT INNLEGG
    2) Last opp bildene du ønsker
    3) Trykk på bildet og velg LITEN
    4) Plasser tre og tre bilder ved siden av hverandre
    5) Husker ikke hvor stort mellomrom (linjeskift) jeg hadde mellom de tre-raderne, men det finner du fort ut. Jeg bruker å ta like store mellomrom vannrett som det er loddrett.

    Som du skjønner; dette var ikke noe hokus-pokus. Det er bare å bruke det systemet som allerede ligger i blogger på opplastingssiden.

    Lykke til!
    Jeg kommer igjen!

    Liv ;O)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei igjen!
      Takk for at du la igjen en hilsen på bloggen! Og takk for info om den fantastiske bildemontasjen din, jeg har dilla på gult for tida... Moro at dere har "aner" fra Fyresdal, godt mulig vi har felles kjente! Jeg kommer ikke herfra, er fra Langesund. Mannen min, Bjørn er sørlending, så det var jobber som trakk oss hit, for 12 år siden. Tida går!!
      Gleder meg til å eksperimentere med bilder, nå venter resten av dagen! Ha det fint så lenge!

      Hilsen Inger

      Slett
  2. Oioi! Det var spennende å høre. Dere er ikke fra Fyresdal noen av dere. Og du er rett og slett "herfra". Langesund - Porsgrunn. Ikke langt fra hverandre det. Hihi. Jeg syns det er litt skummelt å skulle flytte bort fra alt som er kjent og kjært, så jeg blir alltid glad når jeg hører om andre som har gjort det og har trivdes så godt at de har blitt i mange år. Så dette var moro å lese. Tenk det, dere har vært der oppe i 12 år.

    Nei, deg må jeg knotte litt mer med. Hihihi.

    Jeg ser innom igjen! ;O)

    SvarSlett